Asiakkaani kysyvät minulta usein, mitä uutta kotisivuille? Kotisivujen sisällön tulee aina lähteä siitä, kenelle se on tärkeintä, asiakkaallesi, lukijallesi. Lähdetään siitä, että sisällölle tulee olla tilausta, eli mieti mitä asiakkaasi todella tarvitsevat. Harvoin kotisivujen tarkoitus on olla vain staattinen esitelmä toiminnastasi. Voit saada ideaa näkökulmasta, tuotko esiin henkilöbrändiä vaiko palveluitasi? Omaa asiantuntijuutta kannattaa tuoda esiin blogissa, juuri niinkuin minäkin parhaillaan teen. Sinulla on mieletön voimapankki päässäsi oman alasi uutuuksista, asiakasta polttavista ongelmista, ehkäpä juuri vinkeistä, joista asiakkaasi voisivat hyötyä. Ja koska sinä tunnistat asiakkaasi ongelman, asiantuntemuksesi on parasta auttamaan siinä.
Listaan alle hieman ideoita joista voit ottaa koppia:
Blogi. WordPress on syntynyt blogialustaksi ja siinä on sisäänrakennettuna mainiot bloggaustyökalut. Voit määritellä haluatko vastauksia, vai kirjoittaa vain itse. Tämän lisäksi voit näyttää mainoksia blogin kappaleiden välissä ja saada tästä mukavia tuloja. Jotta sitä olisi antoisaa ja viihdyttävää lukea, blogin sisältö tulee kuitenkin suunnitella esim. ajankohtaisten aiheiden ympärille, eikä kirjoitella mitä päähän pälkähtää. Q&A palstan lisäksi mieti mitä asiakkaasi sinulta useimmiten kysyvät, ja vastaa blogissa näihin kysymyksiin. Seuraa lukijoiden käyttäytymistä ja analysoi sitä, muuta blogiasi siihen suuntaan mitä lukijasi haluavat kuulla. Autamme tässä asentamalla kotisivujen lähdekoodiin Google Analytics palvelun, josta saat blogin lisäksi tarjouksen pyytämällä tarjouspyyntölomakkeella.
Uutiskirje. Jos sinulla on uskollisia asiakkaita, perusta uutiskirje. Tämä sopii erityisesti blogin tai jonkin usein julkaistavan sisällön (asiakaslehti tai info-lehtinen) mainostus välineeksi. Anna kotisivuillasi mahdollisuus tilata tämä kirje, mutta älä pakota, ja anna mahdollisuus erota tilaajista. Sinun tulee kysyä saako tietojasi käyttää uutiskirjeiden lähetykseen. Uutiskirje on melko suuri osa-alue, jossa voit käyttää osaamistamme pyytämällä tarjousta, meillä on kokemusta niin monien tuhansien vastaanottajien uutiskirjeisiin kuin ihan pienen asiakaskunnan palvelemiseen uutiskirjeen avuin.
Etusivulla kuvaesitys. On mahdollista lisätä luotettavuutta ammattimaisilla kuvilla. Asiakas näkee heti, että tämä toimija on tosissaan ja haluaa pysyä alan aallonharjalla. Sekin auttaa asiakasta tekemään päätöksen. Valita sinut.
Isoja, näyttäviä ja alaa esitteleviä kuvia. Asiakas tietää heti millä alalla ja missä volyymissa liikutaan.
Voit myös esitellä omaa alaasi kuvin, mutta tässä tulee olla tarkkana. Mitä kuva viestii ensimmäisillä sekunneilla palveluistasi? Jos etusivullasi komeilee kuvapankkikuva jossa on selkeästi amerikkalaisen näköinen malli, jolla on kädessään tuote vähän sinne päin ja myyt tuotteitasi kotiäideille, heidän on vaikea samaistua.
Kuvauspäivä. Kun teillä on vähän kuvia markkinointia varten, kannattaa varata yksi kuvauspäivä, jolloin toimitilanne on tiptop ja henkilöstö pukeutunut edustavasti ja sukinut hieman tarkemmin hiuksensa aamulla. Saatte kuvia käyttöönne monenlaiseen tarpeeseen, kotisivuille, esitteisiin ja someen. Dokumentaarinen lähestyminen, jossa kerrotaan rehellisesti mutta tyylikkäästi esim. lähikuvin ja fiiliksin, esittelee parhaiten asiakkaillenne teidän rennon tunnelman tai asiantuntevan henkilökunnan. Koska olen kummankin alan ammattilainen, tiedän kotisivuille ja someen sopivat kuvakoot. Valokuvausosaaminen takaa, että kuvanne yksinkertaisesti saavat yrityksenne elämään ja kertomaan tarinoita, ja erotutte joukosta. Voit helposti kysyä hintaa dokumentaariselle valokuvaukselle. Jokaiselle tällaisen kuvauksen tilaajalle suunnittelemme maksutta feedin/seinän Instagramiin (katso sivun alareuna).
Henkilöstökuvat. Kun henkilöstöstäsi on kotisivuilla edustavat kuvat, osoitatte että panostatte asiakaspalveluun ja työpaikkanne välittää työntekijöistään. Sinun alallasi voi olla jopa merkittävä ero, että asiakas tietää kenen kanssa puhuu. Kasvoton yritys ei anna paljonkaan mahdollisuuksia avoimeen vuoropuheluun, kun asiakkaan epäilys tulee muuttaa myönteiseksi. Epäilys on usein se, joka estää häntä ostamasta. Täältä saatte henkilöstökuvauksen sellaisena pakettina että kuvat on helppo laittaa kotisivuille.
Yhteydenottolomake. Se ei ole vain mukava olla olemassa, mutta sinun tulee vakuuttaa, että vastaat siihen. Eli sen tulee testatusti tulla siihen sähköpostiin joka teillä on asiakaspalvelun käytössä. Voit kertoa sivuilla, että vastaamme x ajan kuluessa. Kun lomake on lähetetty onnistuneesti, asiakkaalle on hyvä lähettää kiitos tai kopio sähköpostiin siitä. Näin hänelle tulee olo että vastaatte siihen pian. Lomake kannattaa suunnitella myös asiakkaan tarpeiden mukaan ja jokaiselle asiakasryhmälle omansa. Lomake on hyvä myös testata vaikkapa tutulla asiakkaalla, sekä kerätä palautetta ja toimia sen mukaan. Onko lomake helppo täyttää, onko kaikki kohdat mahdollista täyttää? Voitko saada jotakin arvokasta lisätietoa jota et ehkä muuten saisi tai tulisi kysyneeksi?
Chat. Jos teillä on asiakaspalvelija, joka voi tietyn ajan sisällä vastata chattiin, sitä kannattaa pitää. Asiakkaasta on ihanaa kun joku heti vastaa, hänen on todella helppo tehdä ostopäätös jo vastapalveluksena. Ajattele että sinulle tarjotaan vaateliikkeessä teetä tai kahvia hymyn kera heti kun tulet sisään ovista. Hän yllättyy ja haluaa antaa jotakin takaisin. Ostaa. Chat voi parhaimmillaan toimia samalla tavoin jos asiakas kokee saaneensa lisäarvoa vaikkapa löytämällä vastauksen ongelmaan.
Somekanavat. Kannattaa miettiä mitä somekanavaa juuri teidän asiakkaanne/kävijänne käyttäisi. Onko heillä tarkoitus työnhakuun (LinkedIn), vai saada viime hetken tarjouksia (Instagram) taikka pitkäikäisempiä alennuskoodeja (Facebook) vaiko katsella tuotekuvianne suunnitellen uutta kotiin (Pinterest). Jokaiseen kanavaan sisältö tulee tuottaa sen ehdoilla. Kotisivuille kannattaa tehdä nosto tai ikonit, joista pääsee helposti näille tileille. Miksei jopa upottaa asiakaspalautteita Facebookissa omille kotisivuillesi? Olen tehnyt yrityksille somesuunnitelmia, joilla päästä alkuun sosiaalisessa mediassa. Webtecalta saatavissa myös päivityspalvelu, jos haluat ulkoistaa koko homman. Valokuvaan ja toteutan sisällöt. Osviittaa saat Studio Arkadian Instagramsivuilta.
Instagram feedin suunnittelu. Feedisi suunnitellaan siistiksi, loogiseksi kokonaisuudeksi, josta voidaan julkaista osa tai kaikki kerrallaan. Se voi olla vaikkapa sateenkaaren väreissä, tai kuvat valkoisin kehyksin ja palapelinä. Lisää ideoita täällä. Niin että kehykset näkyvät kuin ne olisi upotettu seinällesi. Kun sisältösi on jo kunnossa, on aika tuoda niihin klikkauksia näiden julkaisujen myötä. Voit tehdä tätä myös melko helposti LinkedInissä, Facebookissa. Yksi suosittu työkalu on Plann tai voit antaa suunnitelun meille.