• Etusivu
  • Studio Arkadia
    • Ajanvaraus Helsinki
    • Ajanvaraus Porvoo
    • Studio Kauppa
      • Tilin tiedot
      • Lataukset
      • Tilaukset
      • Osoite
      • Salasana unohtunut
    • Portfolio
      • Videotuotanto
    • Henkilöstökuvaus
      • Henkilöstökuvaus ohjeita
    • Videotuotanto
  • Kotisivut
    • Referenssit
    • Graafinen suunnittelu
  • Yritys
  • Blogi
  • Ota yhteyttä
    • Tarjouspyyntölomake
  • English
8.4.2016 kirjoittajalta Webteca

Laadukasta sisältöä kotisivuille – sisällön käytettävyys

Laadukasta sisältöä kotisivuille – sisällön käytettävyys
8.4.2016 kirjoittajalta Webteca

pesaanKun kävijä tulee sivuille, hän tarkastelee ensimmäiseksi sivun suurinta sisältöaluetta, silmäilee otsikkoa ja yrittää selvittää sivulta, löytyykö sieltä tieto, jota hän on etsimässä. Mitä hyötyä hänelle sisällöstä on?

Verkossa selailija on impulsiivinen ja jos hän ei nopeasti löydä etsimäänsä, hän menee muualle. Nopeaan silmäiltävyyteen tulee auttaa kävijää seuraavilla tavoilla:

  • Kirjoita ytimekkäästi
  • Lyhyitä kappaleita, käytä väliotsikoita aiheiden jakamiseen
  • Kirjoita kieliopillisesti oikein, oikoluetuta toisella jos tiedät ettei se ole hanskassa
  • Käytä ranskalaisia viivoja ja listoja, joita on helppo silmäillä

Mitä kävijä kaipaa, tutki tai kysy sitä häneltä!

Sisällön jäsentäminen kotisivuille tehdään kävijää, asiakasta varten. Ei siis yrityksen omaa viestintästrategiaa varten, tai koska on vain hyvä olla kotisivut ja niillä tekstiä.

Mieti mitä kotisivuillasi kävijä hakee sivuilta; onko hänelle tärkeää löytää liikkeesi, tilata tuote suoraan sivuilta, ottaa yhteyttä kysyäkseen lisää, hankkia lisätietoa tuotteesta verratakseen sitä kilpaileviin…

Jos et vielä tiedä sitä, kysy! Soita parhaalle asiakkaallesi ja kysy mitä hakisit kotisivuiltamme? Mitä tuotteita etsit, mitä toimintoja siellä kaipaisit ja miten ottaisit mieluiten yhteyttä?

Miten verkkoteksti tulisi kirjoittaa?

Käytä ammattilaista sisällön jaotteluun ja jäsentelyyn. Usein ihminen joka ei ole liian lähellä alaa, pystyy jäsentelemään sivut ja tuotteesi asiakkaalle  ymmärrettävämpään ja luettavampaan muotoon kuin mihin oma näkökulmasi on juurtunut.

Toki erikoisosaamisesi tulisi myös ilmetä yksityiskohtien tarkkuudessa ja siten, että asioista puhutaan alan ominaisella ja selkeällä kielellä. Kirjoittaessasi verkkotekstiä:

  • Jaottele aihealueet loogisesti omille sivuilleen
  • Otsikoi kappaleen sisältöä vastaavasti, käytä paljon alaotsikoitakin
  • Käytä sivun pääotsikossakin tärkeitä hakusanoja ja tuotteen / palvelun nimeä
  • Esittele kappaleen aihe heti ensimmäisessä lauseessa (silmäilevä lukija lukee vain ensimmäisen lauseen )
  • Yhteen kappaleeseen yksi ajatus
  • Mahdollisimman yksinkertaiset lauserakenteet
  • Vältä pitkiä, monimutkaisia sanoja

sisaltopyramidiAjattele yhden asiayhteyden esittämistä päällään seisovana pyramidina. Esittele lyhyesti heti sivun alussa ja tarjoa linkkien avulla lisää yksityiskohtaisempaa tietoa. Älä siis hukuta verkkosivujen lukijaa heti yltäkylläisyyden suohon, mikä saa usein kävijän siirtymään Google™-haun kautta muille sivuille. Hän kyllä klikkailee eteenpäin, mikäli aihe kiinnostaa ja linkit on hyvin nimetty.

Lupaa linkin nimellä, mitä klikkaamalla tapahtuu. Käytä ”Klikkaa tästä” sijaan ilmaisua ”Lue lisää tekstin väreistä” blogissa.

Ota heti käyttöön kävijäseuranta

Tutki sivujen statistiikkaa, kävijäseurantaa, mitä sisältöä kävijät lukevat eniten sivuillasi, mitä tietoa katsotaan vähiten. Pienelläkin taustatutkimuksella pystyt tuottamaan sisältöä, joka kiinnostaa asiakastasi ja karsimaan turhan.

Kävijäseurantaan on tehokkaita ja ilmaisia välineitä kuten Google Analytics™ -Web-analyysipalvelu, joka tosin vaatii hieman viitseliäisyyttä käyntitietojen analysointiin. Jos itsellä ei ole kokemusta, aikaa säästäkseen kannattaa käyttää tähän ammattiapua.

Etusivun sisällön tärkeys

etusivun_sisaltoEtusivun tulisi tarjota jotain muuta kuin kävijän näkökulmasta tylsä kertomus yrityksen historiasta. Kävijää kiinnostavat alan tuoreimmat innovaatiot, tuoteuutuudet, uutiset tapahtumista, tulevista tai juuri käydyistä, yhteystiedot, lisäohjeet tuotteiden käyttöön…

Etusivulla kannattaa tarjota mahdollisimman paljon linkkejä sivuston muuhun sisältöön, sillä sitä kautta sivuille usein tullaan ja ryhdytään etsimään tiettyä sisältöä: ”Mistähän se ja se löytyisi…”. Onhan toiveissa, että kävijä selailisi sivuja mahdollisimman laajalti ja löytäisi vähän alempanakin sivustohierarkiassa olevat tuotteet.

Muista myös, että yhteystiedot löytyvät heti etusivulta. Ja myös mobiilikäyttäjille mieluiten sivun vasemmasta ylälaidasta, jossa ne ovat helpoin löytää. Sivuja selaillaan mobiilisti usein silloin, kun halutaan löytää sijainti ja käyntiosoite. Anna siis kävijälle mahdollisimman mutkaton pääsy tietoon!

Lähteet: Jakob Nielsen: WWW-suunnittelu. kuvat: Webteca

 

Seuraava artikkeli Sivupohjien suo

Webtecan blogi

Blogissani käsittelen valokuvausta, sekä www-maailman puheenaiheita. Palaute on aina tervetullutta. Kiitos kun luit,

Henriikka Seppälä, Webteca Yrityskuvaa.fi

Viimeisimmät blogissa

Halo valoilmiö25.1.2021
Studio Arkadia, Sydämellä!4.11.2019

Kategoriat

  • Kotisivut
  • Valokuvaus

Avainsanat

Green Screen henkilöstökuvaus Julkaisujärjestelmä kuvauksiin valmistautuminen kuvausmeikki kuvausvaatteet meikkaaja MyCashFlow silmälasit kuvassa vaatteet verkkokauppa WooCommerce

Lähesty tarjouspyynnölläKysy hintaaOta yhteyttä

Työnäytteet

Brändit ja identiteetti Graafinen suunnittelu Mainonta Valokuvaus Videotuotanto Websuunnittelu

Blogissa

Halo valoilmiö25.1.2021
Studio Arkadia, Sydämellä!4.11.2019
Ideoita ja ajatuksia sisällöntuotantoon8.2.2019

Webteca Yrityskuvaa on uusmediatoimisto Porvoossa ja valokuvausstudio Helsingissä.

Ota yhteyttä

Webteca - uusmediatoimisto Rihkamakatu 2, Porvoo | Studio Arkadia Runeberginkatu 61 C Helsinki | Yrityskuvaa.fi | Tietosuojaseloste
Yhteydenottolomake

Ostoskori